COMPLIANCE LABORAL

La importància de la implantació de sistemes de compliment normatiu i auto-control en l’àmbit laboral es centra en la necessitat de prevenir, detectar i gestionar els riscos associats a l’incompliment de normes en l’àmbit laboral.

Què és una Compliance Laboral?

Un conjunt de procediments i sistemes de control interns confeccionats de forma sistemàtica i objectiva per a la prevenció, identifcació i correcció dels incompliments de les normes socio-laborals, tant les internes implantades per cada empresa com les externes promulgades per l’ordenament jurídic vigent en cada moment.

Quins són els beneficis d’implementar programes de Compliance Laboral?

  • Una major protecció davant posibles incompliments o comportaments no desitjats dintre de l’empresa:
    • Protecció davant sancions administratives (multes, suspensions,…) i liquidacions de quotes per cotitzacions a la Seguretat social.
    • Demandes laborals amb pagament d’ indemnitzacions.
    • Augment de la conflictivitat.
  • Un reforçament de marca i reputació de l’organització que comporta una major confança d’accionistes, clients, proveïdors i empleats i que evita:
    • Pèrdua de reputació corporativa.
    • Pèrdua de productivitat.
    • Empitjorament del clima laboral.
  • Un més acurat coneixement de la propia organització.

Per què convé implantar-la?

Perquè avui en dia l’empresari, sigui persona física o jurídica, figura com a subjecte principal d’imputació d’obligacions socio laborals i per tant és garant de compliment de les normes laborals dintre de la seva organització, responent fins i tot dels eventuals incompliments dels seus treballadors.

Quins són els focus de risc per incompliment dintre l’empresa?

  1. Per una banda, les tradicionals àrees de risc: contractació, jornada, retribució, seguretat social, salut i riscos laborals, ….
  2. Per altra, la prevenció de delictes en l’ àmbit laboral, la protecció de les dades personals o de la propietat intelectual en el marc del contracte de treball.
  3. Cal afegir tota la normativa referent a la prevenció dels assetjaments (laboral, sexual,…) i a les polítiques d’igualtat.
  4. També tenim els riscos derivats del procesos de transformació digital en l’àmbit laboral: ús dels mitjans tecnològics i dels elements de missatgeria i la seva conexió amb els drets d’imatge, secret de les comunicació, intimitat,…
  5. I per últim, la compliance també s’ocupa d’implementar una sèrie de bones pràctiques a través de documents com el codi ètic, codis de conducta i polítiques internes.

Quines són les actuacions específiques que es porten a terme dintre d’una Compliance?

  1. Establir la política general de Compliance que documenta la planifcació estratègica a partir de la que es defineixen els valors, els principis de comportament i les bases del sistema de gestió. CODI ÈTIC.
  2. Desenvolupar la política general a través del programa de compliance que comprèn les polítiques específiques per àrea d’actuació i els objectius coherents amb la política i documentació de:
    a) Identifcació i anàlisi dels riscos per incompliment.
    b) Disseny i elaboració dels sistemes de control.
    c) Procediments de gestió dels riscos i accions correctores.
  3. Avaluació i seguiment del procés.
    a) Establiment d’un canal de denúncies.
    b) Revisions periòdiques.

També a les petites empreses?

Sí, la compliance es perfectament adaptable a les característiques pròpies de les petites entitats ja que el model de gestió es absolutament fexible, constituïnt una inversió i mai una despesa.